بسمه تعالی

 

 

مقام معظم رهبری: اگر بخواهيم‌ كشورمان‌ به‌ طور نسبي‌ به‌ استغنا و خودكفايي‌ و بي‌نيازي‌ از ديگران‌ نايل‌ شود، بايد در روستاها سرمايه‌ گذاري‌ كنيم‌

جناب آقای دکتر سید امیر حسین مدنی، معاون محترم توسعه روستایی و مناطق محروم کشور

با سلام و عرض ادب

احتراما همانگونه که مستحضرید دستیابی به پیشرفت و تحقق گام دوم انقلاب اسلامی، مستلزم نگاه جهادی و هدفمند به تمامی مناطق بالاخص مناطق روستایی به دلیل ماهیت تولیدی(محصولات زراعی و باغی) و مبدا پرورش انسان های مومن و متعهد می باشد.خدمت به مناطق روستایی مستلزم شناخت نیازهای واقعی روستائیان، شناسایی ظرفیت ها و قابلیت های بالقوه موجود در مناطق روستایی و لزوم ایجاد هم افزایی بین سازمان های متولی در جهت هماهنگی برای خدمت رسانی با مناطق محروم می باشد، در طی چهل سال گذشته شاهد خدمات فراوانی از سوی نهادهای انقلابی و دولتی بمنظور رفع محرومیت و پیشرفت نواحی روستایی بوده ایم اما متاسفانه هنوز تا رسیدن به جایگاه واقعی مناطق روستایی فاصله بسیاری وجود دارد که مستلزم تعامل با کنشگران حوزه روستایی،محققان و صاحب نظران و سازمان های مختلف می باشد،پایگاه توسعه روستایی به عنوان یک پایگاه علمی ضمن تبریک به مناسبت انتصاب یک نیروی کارآمد و انقلاب و  قدردانی از زحمات شما در بنیاد برکت که خدمات فراوانی در راستای توسعه نواحی روستایی انجام داده است راهکارهای در جهت توسعه هدفمند نواحی روستایی ارائه می کند ، امید است که این راهکارها باعث ارتقا جایگاه و منزلت روستا و روستاییان که ولی نعمتان واقعی جامعه هستند، بشود.انشالله

چالش ها

  1. نبود یک سازمان متولی برای هم افزایی و نظارت بر عملکرد سازمان ها
  2. نبود سامانه شفافیت و پاسخگویی در حوزه روستایی با وجود تعدد سازمان ها
  3. عملکرد جزیره و بعضا تداخلی سازمان ها در امور محرومیت زدایی
  4. عدم تعامل با مراکز علمی و تحقیقاتی و بهره مندی از ظرفیت فار التحصیلان،دانشجویان و صاحب نظران حوزه روستایی
  5. نبود سیاست های واحد در حوزه توسعه روستایی و پراکنده بودن برنامه ها

راهکارها

  1. ایجاد سازمان متولی در حوزه توسعه روستایی، همانگونه که مستحضرید تعدد و تداخل وظایف سازمانی در حوزه توسعه روستایی باعث بروز مشکلات و تعارضاتی شده است که این عامل می تواند منجر به نتیجه بخش نبودن اقدامات شود از سوی دیگر نبود سازکار لازم برای نظارت بر عملکرد سازمان ها باعث پاسخگو نبود برخی سازمان ها شده است.
  2. سامانه شفافیت و پاسخگویی:یکی از ابزارهای لازم برای ارزیابی اقدامات و عملکرد سازمانی، لزوم شفافیت عملکرد و پاسخگویی سازمان ها می باشد بنابر این بهتر است در حوزه روستایی هم سامانه برای شفافیت و عملکرد سازمانی تعریف تا بتوان اقدامات را مورد ارزیابی قرار داد و نتایج آن در دسترس همه قرار بگیرد.
  3. سامانه تعاملی و اصل درهای باز، همانگونه که مستحضرید پیوند بین مراکز تحقیقاتی و اجرایی همواره مورد تاکید مسئولان عالی رتبه نظام بوده است و عملکرد شما در بنیاد برکت، نمونه بارز موفقیت در این حوزه است، بنابر این پیشنهاد می شود در حوزه معاونت توسعه روستایی، سامانه ای بمنظور ارتباط بین مراکز تحقیقاتی با معاونت تبیین تا اولویت های پژوهشی،چالش های توسعه و تجارب موفق منعکس و مورد استفاده قرار بگیرد.
  4. تشکیل هیئت اندیشه ورز روستایی، برگزاری نشستهای هم اندیشی با صاحب نظران و کنشگران روستایی می تواند باعث شناسایی نقاط قوت و ضعف اقدامات و بهبود عملکرد شود.مسلما وجود افراد تحصیلکرده در رشته های توسعه و برنامه ریزی روستایی، علوم اجتماعی و کشاورزی می تواند ظرفیت مناسبی برای دریافت ایده و راهکارها باشد و دریافت ایده ها می تواند باعث جلب مشارکت هدفمند افراد در طرح ها و برنامه ها شود.

 

در پایان از حسن توجه شما به عنوان یک نیروی انقلابی که همواره دغدغه خدمت به محرومان را داشته اید بسیار سپاسگذاریم.

پایگاه توسعه روستایی

info@toseroostai.ir

https://www.instagram.com/toseroostai.ir/