به گزارش پایگاه توسعه روستایی این نشست با حضور اساتید، دانشجویان و علاقه مندان حوزه روستایی بصورت حضوری و برخط در دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران برگزار گردید.
در این نشست، تجربه مدرسه عالی مهارت توسعه روستایی که در روستای وادان شکل گرفته است توسط حجت الاسلام جمشید معصومی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهران تشریح شد، در ابتدای این نشست دکتر سید علی بدری، دبیر اجرای نشست به اهمیت توجه به توسعه روستایی و پیوند بین دانشگاه و روستا تاکید نمودند، ایشان بیان داشتند که ما در یک اکوسیستم دانشگاهی که باید برای توسعه روستایی باشد. یک نقش پژوهشی هست که مشخص، نقش های هماهنگ کنندگی، نقش نوآورانه یا نوآوری هست، نقش انکوت ایتوری هست یعنی در واقع دوره نهفتگی داره انجام میشود.دانشگاه می تواند این نفش برای توسعه روستایی ایجاد کند و ایفا کند، نقش میان جگری، نقش ارزش یابی و نقش های آموزشی هست. در واقع این نقش های متنوع متصور، شاخص های که برای ارزیابی فعالیت های آموزشی و پژوهشی استاید هست. اساتید یا معلم دانشگاه وارد شدن به مسئولیت دانشگاهی علاوه به تدوین کتاب و مقاله و تدریس است. در واقع باید شرایطی باشد که زمینه برای فراهم فعالیت برویم تو جامعه روستایی اون نقش های متنوع که اشاره شد ایفای نقش کنینم. در این زمینه فعالیت های شکل گرفته دیروز در سطح خرد(محله) داشتیم ولی امروزه در زمینه روستا وجود دارد و در حال اجرا می باشد. و اینکه امیدواریم در سطح منطقه وارد عمل بشوند. یعنی نقش خودمون ایفا کنیم.
دکتر جمشید معصومی، عضو هیات علمی فقه و حقوق دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی و رئیس مدرسه عالی مهارتی وادان ضمن عرض تشکر از برگزار کنندگان این نشست جهت تبیین مدل اجرای توسعه روستایی وادان بیان داشتند که فارق از تفاوت رشته تخصصی بنده با توسعه روستایی، همواره، دغدغه مندی حوزه روستایی داشتند و به همین دلیل این فعالیت در شروع کردند. افتتاح مراسم مدرسه عالی مهارت در روستای وادان دماوند با حضور حجتالاسلام والمسلمین حاج محمد حسن ابوترابی امام جمعه موقت تهران،جمعی از اهالی و معتمدین حضور داشتند.
افزایش سطح مهارتهای دانش آموختگان رشتههای مختلف برای توسعه و مدیریت کسبوکارها، آموزش و آمادهسازی فارغالتحصیلان رشتههای مختلف برای ورود به بازار کار و آموزش برای تأمین نیاز منطقه و برطرفکردن نیاز صنایع به نیروی متخصص و ماهر و ایجاد بستر مناسب برای دستیابی به شغل مطلوب از وظایف اصلی مدارس مهارتی است. لازم به ذکر است در این مدرسه عالی مهارت روستایی کلاسهای کامیپوتر، زبان و خیاطی فعالیت خود را آغاز نموده که دانش آموختگان با شرکت در این کلاسهای میتوانند مدارک معتبر دانشگاهی دریافت کنند.
نظر دکتر جمشید معصومی نگاه ایشان یه نگاه جامی می باشد معتقدند که اگه جای توسعه اقتصادی ایجاد شود ولی فرهنگ اون جامعه اصلاح نشود این کشننده می باشد. و در واقع توسعه اقتصادی میشود سم برای اونجا وضع آن خوب شده ولی بلد نیست چگونه این را هزینه کند. اگر ما فرهنگ درست کنیم کوچه های آن را درست نکنیم مهاجرت می کنند. به گفته ایشان در روستای وادان بیشتر مردم روستا ویلانشینی هستند. ویلا نشینی خدمات میخواهد .
مدرسه عالی مهارت باتوجه مردم روستا رو در 4 بعد زیر شاخصه مشخص شده است.
هر کدام از این ابعاد شاخص مشخص یک روستای توسعه یافته تعریف شد. در واقع به زیر شاخص های تقسیم بندی شده است .تا بتوان از آن تعریف و هدف قابل فهم در پیش رو داشته باشیم .
مثلا روستای :
- روستای بدون بیکار،( منظور وارد روستا می شویم یعنی وارد کارخانه شدید به این منظور همه دارند کار میکنند.)
- روستای بدون فقر،(همه مشغول کار باشند)
- روستای بهره بر ( مثلا از آب فاضلاب آن استفاده شود، اشغال آن از بین نرود، از خورشید استفاده بهینه شود)
در مدرسه عالی مهارت علاوه بر ساعت آموزشی تایمی برای ورزش در نظر گرفته شده است و فقط جنبه آموزشی نداشته باشد .
همه چی به صرفه باشد | |||
آموزشی |
نظارت
|
هزینه ها |
دسته بندی یا خدمات |
هدف این است روستا نباید از خانه و آشیانه خود بیرون بیاید .چون روستایی اگر برای کاری به بیرون روستا برود برای قصد درآمد به شکست می خورد و هزینه به شدت پایین می آید.
5 شغل هدف در روستای وادان دماوند مشخص کردیم:
- تولید قارچ
- میوه خشک کردن
- خیاطی
- مرغ محلی
- صنایع دستی
مشاغل مربوط صنایع دستی و خیاطی تولید قارج آن مسیر رو به پیشرفت خود را طی میکنند. وی همچنین یکی از رویکردهای خود را تعامل با روستائیان و ملاقات های چهره به چهره بعد از نماز داشته اند همچنین ایشان در راستای ارتقا سطح فرهنگ کتابخوانی مسابقاتی را تدوین نموده تا روستائیان هر شب چند صفحه کتاب مطالعه و برای ترغیب جوایزی در نظر گرفته اند، همچنین ایشان تشکیل های صندوق خرد خانوادگی را از دیگر اقدامات خود بیان داشتند و اعلام نمودند تا کنون 25 صندوق خرد در روستا تشکیل شده است.
ایشان در انتهای سخنان خود ضمن دعوت از همه جهت حضور در روستای وادان، از نقطه نظرات مختلف جهت بهبود اقدامات استقبال نمودند و بیان داشتند که این ایده یک ایده اولیه است و نیازمند تعامل نخبگان علمی است و امید است که با همکاری اساتید و صاحب نظران حوزه روستایی شاهد پویایی و رونق فعالیت ها در مناطق روستایی باشیم.