با روی کار آمدن دولت سیزدهم و مشی عدالت محوری، زمزمه های احیا جهاد سازندگی به عنوان یک نهاد انقلاب و محرومیت زا به گوش میرسد نهادی که در سال ۱۳۷۹ تحت عنوان جهاد کشاورزی به وزارت کشاورزی ادغام شد

حال با توجه به احیا مجدد این نهاد سوالاتی مطرح است که می تواند راهگشا این مسئله باشد

۱- در حکم ساداتی نژاد وزیر محترم جهاد کشاورزی خطاب به اسماعیل قادری فر سرپرست سازمان تعاون روستایی از دستورات لازم جهت تبدیل این سازمان به جهاد سازندگی روستایی خبر داده است
حال سوالی که مطرح است ایا سازمان تعاون روستایی(جهاد سازندگی آتی) می تواند اقدامات جهادی گذشته را تکرار نماید و نکته مهم آیا این سازمان در حد زیر مجموعه جهاد کشاورزی می تواند اقدامات لازم را انجام دهد در حالی که قبل ادغام در سال ۷۹ این سازمان خود وزارتخانه بوده است

۲- با توجه به تعدد سازمان های متولی حوزه روستایی، آیا قرار است جهاد سازندگی هم همچون دیگر سازمان ها، رویکرد خاص خود را بدون هم افزایی با سازمان های دیگر را داشته باشد یا اینکه قرار است جهاد سازندگی در سطحی فراتر از یک سازمان عمومی، عمل نماید؟ همانطور که مستحضرید مشکل حال حاضر روستاها، تداخل وظایف و مبهم بودن عملکرد سازمانی است

 

مسلما احیا جهاد سازندگی به عنوان یک نهاد انقلابی که با هدف خدمت مناطق محروم تاسیس شده بود می تواند بسیار تاثیرگذار باشد اما همانطور که همه دلسوزان حوزه برنامه ریزی روستایی در جریان هستند مشکل اصلی نواحی روستایی، نبود یک سیاست واحد در حوزه مدیریت نواحی روستایی است که باعث شده هر سازمانی مطابق با سیاست های خاص خود در نواحی روستایی فعالیت کند و کمتر تعاملات سازمانی را شاهد باشیم و این عامل باعث توسعه یافتگی ناهمگون در مناطق روستایی شده است به گونه ای که ممکن است در یک منطقه یک روستا چند طرح توسط سازمان های مختلف اجرا و در روستای دیگر هیچ طرح محرومیت زدایی ارائه نشده باشد و مشکل دیگر نبود یک سازمان متولی در جهت هدایت،نظارت و ارزیابی طرح های اجرایی سازمان ها و در نهایت وظیفه هماهنگی و هم افزایی را برعهده داشته باشد از دولت انقلاب سیزدهم و شخص دکتر ابراهیم رئیسی انتظار داریم که با سیاست های خردمندانه خود به این مشکلات را هم ورود کنند زیرا مشکل اصلی نواحی روستایی نبود یک سازمان متولی جهت سیاستگذاری و هدایت سازمان ها است و متاسفانه معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم به تنهایی نمی تواند بر این مشکل فائق شود و اغلب کشورها یک وزارتخانه مستقل برای نواحی روستایی مدنظر قرار داده اند یا معاونت توسعه روستایی ذیل ریاست جمهوری باشد تا بتواند وظایف ابلاغی را بهتر رهگیری نماید