یادداشت ویژه


چرایی عدم تمایل سازمان های متولی حوزه روستایی به بررسی ارزیابی عملکرد و شنیدن صدای منتقدان
مگر تمام هدف سازمان ها، دستیابی به رضایت حداکثری ذینفعان(جامعه روستایی) نیست؟ چرا آمار و اطلاعات عملکرد سازمانی، در اختیار همه قرار نمی گیرد
چرا سازمان ها از دانشجو و جامعه دانشگاهی دلخوشی ندارد، چرا در کشورهای موفق اکثر پروژه ها توسط بخش علمی انجام می شود اما در ایران نه

همواره به دانشگاهیان برچسب آکادمیک و عدم تجربه کاری زده می شود، سوال اینجاست خود مدیران از کجا شروع کرده اند؟
آیا مدیریت تجربه گرا( مدیران فعلی) موفق بوده اند؟ آیا حاضرند نقد شوند؟
پایگاه توسعه روستایی بارها در خواست برگزاری نشست ارزیابی عملکرد را به سازمان ها داده است اما پاسخی نداده اند براستی چرا......

طرح پیشرفت و آبادانی منطفه ایی

بر اساس رهنمود های مقام معظم رهبری در 14 منطقه کم برخوردار کشور اجرا می شود. این طرح با اهدافی چون رفع محرومیت و توانمندسازی اقتصادی و فرهنگی ، توانمندسازی اجتماعی مردم و تکیه بر قابلیت‌ها و توانمندی‌های بومی و طبیعی مناطق بر اساس پژوهش های میدانی و الگوی انجام شده در قلعه گنج توسط بنیاد علویدر حال اجرا است.

طرح پیشرفت و آبادانی مناطق کم برخوردار بنیاد مستضعفان با استفاده از مشاوره اساتیدِ دانشگاهی و مدیران جوان و انقلابی به دنبال ایجاد مدلی برای افزایش درآمد جامعه روستایی، حمایت از کارآفرینان جهت توسعه اقتصاد محلی و کاهش فشار بر منابع طبیعی و الگو سازی برای پیشرفت همه جانبه و آبادانی کشور با تکیه بر مردم طراحی و اجرا می شود.

توانمندسازی جوامع محلی از طریق ایجاد بستری مناسب برای مشارکت جمعی در قالب گروه‌های اعتبار و پس‌انداز، افزایش دسترسی روستاییان کم‌درآمد به تسهیلات اعتباری، ارتقاء مهارت‌های فردی و اجتماعی روستاییان از طریق هدایت پس‌اندازهای غیرمولد خانوارهای روستایی به سرمایه‌های مولد کارآمد، افزایش درآمد خانوارهای کم‌درآمد از طریق پرداخت وام‌های کوچک برای فعالیت‌های درآمدزا، برنامه‌ریزی جهت اجرای پروژه‌هایی که مبتنی بر ظرفیت، امکانات و شرایط منطقه باشد و همچنین توسعه اشتغال و تثبیت مشاغل دارای بحران مالی انجام می‌شود.
 

تسهیل گری در توسعه محلی

فرآیند توسعه توان افزایی جامعه محلی با رویکرد توسعه پایدار (اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و محیط زیستی) را که شامل جمع آوری اطلاعات، برنامه ریزی، اجرا، پایش و ارزیابی می باشد را طراحی و تسهیل می کند که این در این فرایند جنبه های انسانی، رویکرد عادلانه و مشارکت جویانه جامعه محلی مورد توجه قرار می گیرد.

تسهیل گر در جامعه محلی از طریق تسهیل تشکیل گروه ها/ نهادها و بسیج اجتماعی به افزایش سرمایه اجتماعی و تحرک بخشی اجتماعی کمک می نماید. او سهم قابل توجهی در شکل گیری تفکر گروهی، همبستگی، اعتماد اجتماعی و ایجاد تلاش جمعی برای بهبود وضعیت جامعه، کاهش فقر و افزایش رفاه دارد. جمع آوری، ثبت و مستندسازی مشارکتی دانش بومی جامعه محلی نیز فرآیند دیگری است که تسهیل گر این حوزه در فعالیت هایش اعمال می نماید. او کمک می کند تا ارتباط مؤثر و مثبتی میان دست اندرکاران و ذی نفعان مختلف جوامع محلی برقرار شود.

در فرآیند توان افزایی و توسعه پایدار جامعه محلی، تسهیلگر به جامعه محلی کمک می نماید تا برنامه ریزی مشارکتی برای حل مسایل خود را با تکیه بر داشته ها و منابع بومی خود انجام دهد، از این طریق جامعه محلی می تواند داشته های خود را شناخته، فهرست و طبقه بندی نماید و برنامه ریزی مناسب جهت به کارگیری آنها را به انجام برساند.

تسهیل گر از طریق توان افزایی جامعه و فراهم نمودن بستر مشارکت مردم در اداره جامعه، مسیر افزایش اعتماد به نفس و خوداتکایی آنان را نیز هموار می نماید و جامعه محلی نتایج کار فرآیند توان افزایی خود برای حل مشکلات را به صورت گروهی و مشارکتی نیازسنجی می نماید. به عبارت دیگر مداخله جامعه محلی در کل فرایند به صورت فعال و پویا در نظر گرفته می شود.
 

 

 

پراکنش جغرافیای چاه های غیر مجاز در کشور



بروز پدیده خشکسالی و کاهش سطح منابع آبی در چند سال اخیر باعث افزایش سیصد درصد حفر چاههای غیر مجاز شده است و این در حالی است که بر اساس داده های مرکز پایش خشکسالی بیشترین میزان احداث چاه غیر مجاز مربوط به آذربایجان غربی،مازندران،گلستان می باشد

نکته حائز اهمیت این است که متاسفانه حفر چاه غیر مجاز باعث خشک شدن دیگر چاه های مجاز شده است متاسفانه با وجود هشدارهای مسئولان، آنچنان شاهد برخوردار با این افراد نبوده ایم

متاسفانه پیامدهای حفر بی رویه چاه غیر مجاز باعث کاهش شدید منابع آبی، خشک شدن محصولات زراعی، افزایش طوفان های گرد و خاک در شمال کشور و پدیده فرو نشست شده است.

از سوی دیگر به دلیل عدم ایجاد اشتغال های مولد و مکمل در مناطق روستایی، بصرفه نبودن کشت برخی از محصولات، عدم وجود صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی، دیر نخواهد بود که بخش کشاورزی ک از ارکان توسعه روستایی است، به ورطه نابودی خواهد رفت.

حال سوال اساسی این است چرا معیشت کشاورزان روز به روز کمتر و سود دلالان بیشتر می شود؟ چرا طرح الگوی کشت نتوانسته موجب رضایت مندی کشاورزان را فراهم کند و در این بین چرا جهاد کشاورزی موفق نبوده است؟
 

 

 

 

گردشگری رویداد در نواحی روستایی

 


دوران کرونا و پیامدهای آن تمامی ابعاد اجتماعی و اقتصادی جوامع بشری را در بر گرفته است و به گواه آمار سازمان جهانی گردشگری، این بخش بیشترین زیان را در دهه های اخیر به خود دیده است بنابه اعلام سازمان بهداشت جهانی، بیماری کرونا هم زمانی دوران اوجش به پایان خواهد رسید و دوران پسا کرونا را هم خواهیم گذراند

مسئله اصلی لزوم تبیین سیاست های جذب گردشگری بالاخص در نواحی روستایی است، یکی از این سیاست ها، گردشگری رویداد است که حامیان زیادی در کشورهای مختلف دارد

در کشور ایران هم به دلیل برخورداری از فرهنگ غنی، آداب و رسوم فراوانی وجود دارد که یکی از آنها جشنواره های محلی در غالب جشن گلاب گیری،انار،برنج، انجیر و سایر رسومات دیگر است که می تواند ظرفیت های فراوانی برای جذب توریسم داشته باشد

پایگاه توسعه روستایی، ایده تقویم گردشگری رویداد در نقاط روستایی را مطرح کرده است که در صورت اجرای آن، شاهد تحول شگرف در امر گردشگری خواهیم بود

 

نقدی بر مدیریت روستایی در ایران

مدیریت روستایی در ایران همواره با چالش های فراوانی روبه رو بوده است، یکی از مهمترین چالش های برنامه ریزی در مدیریت روستایی، عدم تحقق برنامه های از پیش تعیین شده این برنامه هاست، زیرا
۱- عدم توجه به جایگاه خود روستاییان در برنامه ریزی، اجرا و ارزشیابی و نگاه قیم مابانه
۲- عدم تبیین جایگاه لازم برای دهیاران در تدوین برنامه های توسعه روستایی

۳- نبود تعاملات بین سازمانی و وجود تعارضات سازمانی
۴- عدم توجه به تجارب و الگوهای موفق داخلی و خارجی در حوزه توسعه روستایی
۵- بی توجهی به ظرفیت های علمی (دانشگاهیان) در تبیین صحیح برنامه ها
۶- وجود برخی مدیران(تاکید میشود برخی نه همه..)، موقتی و ناکارآمد صرفا جهت کسب تجربه و انتقال ب سمتی بالاتر
۷- عدم توجه به ظرفیت موجود در روستاها و نگاه تک بعدی و یکجانبه به روستاها
شما بگویید چرا روستاها، توسعه نیافته اند و رضایت مندی مردمی کم است

 

چرای عدم موفقیت طرح های توسعه روستایی

 

کشور ایران به دلیل برخورداری از تنوع اقلیمی و فرهنگی از قابلیت های بالقوه فراوانی برخوردار است و این قابلیت ها نیازمند تدوین برنامه های منطبق با نیازهای منطقه ای است و نمی توان از یک الگوی واحد جهت دست یابی به توسعه استفاده نمود. در یک نگاه تحلیلی می توان گفت باید در نظام برنامه ریزی رویکرد منطقه ای متناسب با شرایط اقلیمی و فرهنگی اجتماعی آن منطقه لحاظ شود و به دنبال پاسخگویی به سوالات زیر بود
1- ساختار جمعیتی مناطق روستایی چگونه است
2-  قابلیت های موجود در حوزه های روستایی در چه وضعیتی قرار دارد
3-  چه پیش نیازهای برای نظام برنامه ریزی در ان منطقه باید لحاظ شود
در وهله دوم باید یک آمایش عمل برای سازمان ها در نظر گرفته شود مقوله برنامه ریزی در روستاها با چالش های فراوانی مواجه است که از جمله انها می توان به موارد زیر اشاره کرد
1-  نبود یک انسجام لازم برای تدوین سیاست ها و استراتژی های حوزه روستایی متناسب با قابلیت ها و تنکناها
2-  عدم ساماندهی مناسب سازمان های متولی حوزه روستایی در بخش های مختلف
3- وجود تعارضات فراوان بین سازمانی و تداخل وظایف و وجود بورکراسی اداری
4- عدم اعتقاد به مشارکت واقعی مردم در حوزه تصمیم گیری و احرا
5-  عدم وجود یک رابطه منطقی بین بخش دانشگاهی و سازمانی
6-  عدم استمرار برنامه ها و سیاست های حوزه روستایی در کشور (بگونه ای که با تغییر رویکرد هر دولتی ساختارها تغییر می کند)

 

نقدی بر نظام بودجه ریزی در نواحی روستایی

با وجود اهمیت روزافزون مناطق روستایی بالاخص در حوزه های امنیت غذایی و حفظ تعادل جمعیتی، نظام بودجه بندی در مناطق روستایی دارای چالش های فراوانی است که از جمله آنها می توان به « عدم وجود یک سازمان مرجع جهت استیصای حق و حقوق روستائیان» اشاره کرد


روستاهای ایران با وجود سهم ۲۴ درصدی از جمعیت کل کشور که معادل ۲۱ میلیون نفر می باشد، اما هیچ سازمانی بطور خاص پیگیر بودجه این مجموعه نیست و عمده اعتبارات در حوزه های عمرانی خدماتی بصورت غیر شفاف لحاظ شده است.

 

 

اختصاصی پایگاه توسعه روستایی// گفتگو با جان هایون استاد مطالعات روستایی دانشگاه گلف

 جان هایون ، استاد برجسته دانشگاه گلف کانادا در یک گفتگو کوتاه مجازی به بیان مشکلات مطالعات روستایی پرداخته که به آنها می پردازیم.

 جوامع روستایی متکی به اقلیم و منطقه می باشد و هر منطقه ای چالش های خاص خود را دارد در کل باید گفت مطالعات روستایی در سه بعد محلی، ملی-منطقه ای و بین المللی جای می گیرد. مثلا روستاهی افریقای اغلب مشکل معیشت و درآمد پایدار با تامین نیازهای اساسی دارند در منطقه خاورمیانه عمدتا بحث منابع آبی و کوچکی روستاها و در مناطق اروپایی و امریکای شمالی بحث مدیریت توریسم و راهبردهای صنعتی سازی بومی روستاها مدنظر هست.

#جان_هایون

 مدیریت روستا: در اغلب روستاها، مدیریت بر عهده گروهی منتخب از مردم است که فردی همچون شهردار به انتخاب مردم انتخاب می شود. نکته دیگر نظام ارزشیابی مدیر روستاست علاوه بر نظارت افراد منتخب، مردم هم می توانند با جمع آوری امضا، استیضاح مدیر روستا را بخواهند. نکته دیگر فرد منتخب باید دوره تخصصی مدیریت را گذارنده و تجربه لازم را کسب کرده باشد و در روستاهای مرکزی مدیر باید دارای تجربه، دانش و سابقه اجرایی در روستاهای کوچک را داشته باشد.

#توسعه_روستایی

اشتغال دانش آموختگان: در دوره آکادمیک سه شرط برای دریافت گواهی پایان دوره مدنظر قرار می گیرد

۱- دانشجو بعد از قبولی در ازمون و مصاحبه باید ظرف مدتی ایده عملیاتی خود را مشخص کند و از آن دفاع کند.

۲- بعد از پذیرش ایده دانشجو همچون کارآموز و مشاور در کنار مدیر یک روستا ایده خود را با حمایت موسسه عملیاتی و انجام می دهد

۳- بعد از اتمام دوره، دانشجو به دفاع از ایده پرداخته و ایده مذکور با همکاری منتخبان روستا و تیم دانشگاهی مورد بررسی قرار گرفته و در صورت تایید مدرک اعطا و ایده در بعضی مناطق عملیاتی و دانشجو مجری آن خواهد بود و همچنین می تواند به عنوان دستیار در مناطق روستایی یا عضو شرکت های علمی مشغول شود.

 نظرات درباره ایران و روستاها

 

متاسفانه من شناخت دقیقی از روستاهای ایران ندارم اما بر مبنای موقعیت جغرافیای و تنوع اقلیمی کشورتان، می توان گفت فرصت های زیادی پیش رو روستا قرار دارد بیابانگردی، توریسم، کشاورزی و... و باید برای معیشت و اشتغال مولد فکری کرد و باید دانشگاهها بازوی اجرای روستاها و کشاورزی باشند و همه سازمانها زیر چتر سازمان واحد بوده و از خلاقیت دانشجو استفاده و خلاق بار آورد.

پایگاه توسعه روستایی، از پاسخگویی این استاد که نشان دهنده فروتنی ایشان هست تشکر می نماید. به امید روزی که علم و علم آوران پیشروان مدیریت روستا و کشاورزی باشند.

با تشکر از دکتر سبحانی فر دانشجوی مطالعات روستایی کانادا

 

گفتگو با دکتر Clare Hinrichs  

 

 دکتر Clare Hinrichs استاد جامعه شناسی روستایی و مدیر مرکز مطالعات کالج دانش کشاورزی و توسعه دانشگاه پنست امریکا از طریق فیس بوک پاسخگویی برخی از سوالات ما بودند

   رویکرد های آموزشی کالج پنست در رابطه با توسعه و دانش روستایی چیست؟

  مطالعات ما در حوزه مطالعات جامعه شناسی روستایی در سه سطح کارشناسی، ارشد و دکتری زیر مجموعه کالج دانش کشاورزی است این کالج در حوزه های اقتصاد، آموزش و ترویج کشاورزی و مطالعات روستایی فعالیت می کند و سابقه هشتاد ساله دارد.رویکرد اصلی ما عمدتا معطوف به تلفیق امنیت عذایی،روابط ساختاری روستاو توسعه پایدار با تکیه بر کشاورزی می باشد.

 شرایط تحصیل در کالج پنست چگونه است؟

 ما در سه مقطع و نه گرایش پذیرش داریم که برای پذیرش بین المللی ابتدا موفقی در تست زبان، ارائه دلایل انتخاب گرایش، رویکردهای تحصیل در رشته و انتخاب دو منطقه مختلف جهت مطالعات خود می باشد تا بتواند عملیاتی کند.و حد نصاب قبولی کسب 80 از 100 امتیاز و عدم کسب نمره منجر به کاهش اعتبار پذیرفته شده می شود.در ضمن قبولی در آزمون پایان دوره و سلامت دهان و دندان و تست جسمانی هم لحاظ خواهد شد.

 پذیرش در کالج برای افراد خاص (کشورها همچون ایران و...) محدودیت دارد

 خیر، کسب صلاحیت ها لازم از اقصی نقاط جهان پیش شرط ماست و هیچ سیاست تبعیض گونه ای وجود ندارد.قوانین کالج ها با سیاست های ایالتی و دولتی متفاوت است.

 

 از دیدشما برای موفقیت دانشجویان چه توصیه دارید؟

  مطالعه قوی، مهارت های اجرایی و عملیاتی علمی، داشتن تئوری و پشتکار است.سعی شود مشکل یابی منطقه ای شود و از تجارب موفق الگو برداری شود.

 با تشکر از دکتر آزادی جهت هماهنگی و همکاری فراوان

  دسترسی به کالج پنست

  http://aese.psu.edu/

عنوان دلخواه

اخبار و رویدادها

احیا جهاد سازندگی و چند سوال
احیا جهاد سازندگی و چند سوال
با روی کار آمدن دولت سیزدهم،زمزمه های احیا جهاد سازندگی بیش از پیش به گوش میرسد سازمانی که در سال 1379 با وزارت کشاورزی ادغام شد حال پس از بیست سال مجددا در حال احیا است
منابع و سرفصل های دکتری 1401 پایگاه توسعه روستایی
منابع و سرفصل های دکتری 1401 پایگاه توسعه روستایی
به اطلاع داوطلبین دکتری 1401 می‌رسانیم منابع و سرفصل های دکتری 1401 رشته های برنامه ریزی روستایی،توسعه و ترویج کشاورزی منتشر شد

نظرات مخاطبان

raharafie

مشکل روستاهای ما قطعا با این تشکیلات تشریفاتی و فرمالیته حل نمی شود، مسائل ما اساسا ریشه ای است با ایجاد تشکیلاتی که اعضای آن مثل همیشه غیر متخصص و بدون تعهد هستند در وضعیت روستائیان توفیری ایجاد نمی گردد

 

sarhad1366

تا زمانی که اعتماد سازی نشه و مردم خودشون به این درک نرسن که در این طرح ها مشارکت فعال داشته باشن و کار را برای خود نبینن هیچ کدام از این برنامه ها موفق نخواهد شد . کما این که تا الان بوده . همچنین توسعه یه امر زمان بری هست که در کوتاه مدت امکان پذیر نیس تمام کسانی که متولی این برنامه ها میشون دنبال امار دادن میشن که بگن در دوره ما این اتفاقات افتاده در حالی که واقعیت چیز دیگری هست. این موارد سبب عدم موفقیت این برنامه ها شده . نمونه اش برنامه های بنیاد علوی

reza.mohammad.jani

برای ثبت اثار ملموس وناملموس فرهنگی روستا کجا مراجعه کنیم به جز سازمان گردشگری فقط زوم کرده تو سرعین طرح های کلان که روستاها بهم زده از نظر منطر زیباشناختی